lördag 15 november 2008

Och nu lite vintips till maten.....



Först och främst skiljer man mellan röda & vita viner:
Lättast skiljer man dessa från varandra genom att hälla ut en skvätt av vardera på en vit duk. Det vin som lämnar en röd fläck efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan även på bara smaken avgöra om ett vin är vitt el rött.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjesill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.
Portvin serveras helst i porten. Har man ingen port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råka nysa, ty i såna fall dammar vinet omkring och man bör då ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor gör man klokt att köpa ett lätt vin, så man inte får så mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin och till grillat och annat vidbränt kött serveras brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga:
- Västkustiskt
- Konstitutionerad
- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga:
- Tack jag vill inte ha sex.
- Ledsen men du är inte riktigt min typ.
- Nej, ingen mer sprit för min del.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha..igår kunde jag inte ens stava till prelimenärt, kanske inte ens idag! Kraam

Anonym sa...

nej jag ser det, ett ord till du har lite problem med ser jag...
KRAM