onsdag 1 oktober 2008

Arbete


På tal om det här om att arbete är viktigt...

-Vad sa ni till mannen där borta?
-Jag sa att han skulle arbeta fortare
-Vilken rätt har ni att befalla över honom?
-Jag betalar honom för det
-Hur mycket betalar ni honom för det?
-100 kronor om dagen
-Varifrån får ni pengarna att betala honom med?
-Jag säljer sten
-Vem hugger stenen som ni säljer?
-Det gör han
-Hur mycket hugger han om dagen?
-Å han hugger en hel del sten på en dag
-Hur mycket får ni för det?
- Ungefär 500 kronor
-Men då är det ju han som betalar er 400 kr för att ni går omkring
och befaller honom att arbeta fortare.
-Ja, men jag äger ju verktygen och maskinerna
-Hur blev ni ägare av dem då?
- Jag sålde huggen sten och fick in så mycket pengar på den
att jag kunde köpa in verktyg o maskiner.
-Vem hade huggit den stenen?
-Tyst han kan höra dig!

Inga kommentarer: